lillafavoriten

26 november 2011

Publicerad 2011-11-27 07:24:38 i Allmänt

I mitt tycke, de absolut godaste pepparkakor som finns.
Denna deg räcker till ungefär 200 pepparkakor, och det tar en dag att göra sig av med degen...
Men vem säger nej till en hel dag med pepparkaksdoft i huset...? :)

Farmors pepparkakor
400 g smör smältes
4 dl socker
13 dl vetemjöl
2 dl sirap
3 dl vispad grädde
3 msk ingefära
3 msk kanel
3 msk nejlikor
1 struken tsk kryddpeppar
2 tsk kardemumma
60 g bikarbonat

Rör strösocker, smör och kryddor.
Blanda i sirap, mjöl och grädden.

Degen blir ganska lös. Tillsätt inte mer mjöl, utan ställ den i kylen och låt den vila ett dygn. Då är degen lagom!
Rulla små bollar, en dryg tsk/boll.
Lägg på plåt och grädda i 100 grader i 60 minuter.

Jag lovar, dessa kakor är värda varenda minut i ugnen!
Eller?! :)

Jag kommer att skänka några påsar med dessa goda pepprisar till ridklubbens försäljning på skyltsöndagen imorgon, så skynda fynda!! :)

Lycka till!

Kommentarer

Postat av: Emma K

Publicerad 2011-11-27 10:45:43

Min farmor brukar baka väldigt liknande pepparkakor, om det inte är samma rent av! Riktigt goda kakor! Mkt mer smak än i "vanliga"! :)

Postat av: Johanna

Publicerad 2011-11-27 11:08:58

VIN EN EARCUFF PÅ MIN BLOGG! :)

Missa inte min tävling om att vinna en earcuff från xenobia design!

ELLER!

Var med i min bro of the weekend som avslutas idag!!

MISSA DET INTE :)

Postat av: Sofia - Uddevallas största modeblogg!

Publicerad 2011-11-27 11:15:18

Kika gärna bland mina tävlingar! Avslutar flera stycken idag :D

http://smnmode.blogg.se/category/tavlingar.html

Postat av: Suneeta & Chanel

Publicerad 2011-11-27 12:04:05

Ja man säger nog inte nej till en doft med pepparkakor.



Jag bakade pepparkakor idag. =)

Postat av: Lina

Publicerad 2011-11-27 15:11:23

Okej nu har jag tjuvkikat igen... :)



Självklart ska det vara pepparkaksdoft när det är första advent... Har bakat idag, traditionen är att lillasyster kommer och bakar med mej men iår satte hon sej på tvären och skulle INTE komma... Så jag fick snällt baka själv, det var inte roligt men vad gör man när degen redan var gjord...



Kram*

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-11-29 23:50:41

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!

Saffransskorpor och pepparkakor. MUMS!!!

Dofter som dessa gör att man får den rätta julkänslan :)

KRAAAM!!!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela