lillafavoriten

5 oktober 2011

Publicerad 2011-10-05 18:35:28 i Allmänt

Hej alla bak-intresserade! :)

Igår var det kanelbullens dag. Jag hade inte en chans att hinna med det
eftersom att vi har inskolning på dagis denna vecka.
Däremot hann jag med ljuvliga mazarinkakor som jag bara måste
rekommendera!
Jag har delat varje bit i två delar, jag tycker om när det är så att man
orkar med mer än en bit när man går på kafferep... :)



Mazarinkaka

Rör snabbt ihop:
5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
300 g smör

låt vila en timme i kylen.
Kavla ut och lägg i en långpanna.
Nagga med gaffel och grädda i 200 grader i tio minuter.

Fyllning:
300 g mandelmassa
100 g mjukt smör
1/2 dl strösocker
2 ägg
2 msk vetemjöl

Sänk ugnstemperaturen till 175 grader.
Riv mandelmassan fint i en bunke.
Vispa ner först smör och sen socker.
Vispa i ett ägg i taget och sist mjölet.
Bred försiktigt ut massan över botten och
grädda i 20 minuter.

Glasyr: (rör ihop och bred över kakan när den svalnat lite.)
5 dl florsocker
3-4 msk vatten









Har idag fortsatt med att göra blommor till kalaset i helgen.
Men det är så roligt, så jag undrar om vi ens kommer att använda hälften...
:)
Men nu tycker jag själv att det börjar likna nånting! Jättekul är det, och
faktiskt inte speciellt svårt alls. Men det är ju lite pillrigt...


Ha en riktigt bra kväll!
kram !
/Lena

Kommentarer

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-10-05 21:11:56

Men asså du ä bara så bääääst! :)

Och vilka rosor!

Tänk om vi hade pengar, då skulle vi flyga upp till er och fika hos er i helgen, och grattis-kramas med Alma.

KRAAAAAAAM!!!

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-10-05 21:14:29

Och du förresten...supersnygg apparat i BAKgrunden :)

Postat av: Anna B

Publicerad 2011-10-06 09:49:12

Sååå fina dom blev :)

Postat av: Jenny Strömgren

Publicerad 2011-10-07 07:43:09

Å dessa kakor måste jag prova!! Fyller Alma år i helgen? förvirrad..

Postat av: Läna

Publicerad 2011-10-07 12:40:27

Jenny: ja, testa dom!! :) Tiden flyger iväg, imorgon fyller Alma 4 år.

Postat av: moa

Publicerad 2011-10-29 11:53:35

wow, jätte snygga!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela