lillafavoriten

10 Oktober 2011

Publicerad 2011-10-11 15:22:00 i Allmänt

Hej!
Här kommer lite kalas-inspiration!
Håll till godo! :)

Vit marsipan med en oblat med Trassel-Rapunsel på.
Den har jag beställt från www.strosselannat.se


Lila marsipan med vita och lila blommor i sockerpasta.


Svart marsipan med röda rosor gjorda i flowerpaste.
Det var lite konstigt att den inte smakade lakrits... ;)


Ett kalas-kakfat med kakor ni redan har fått receptet på.
Däremot har ni inte fått se Cupcake-ugglorna förrän nu.
Visst är de söta?
Alma tyckte om att hjälpa till att garnera dom också. :)
Det är Leilas standardrecept på cupcakes jag använt.


Receptet idag är min mormors recept på tårtbottnar.
Så mycket bättre än köpes! :)

Tårtbotten:
2 dl socker
4 ägg

1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Grädda i 175 grader tills kakan har blivit genomgräddad.
 
Jag brukar ta i ugnsluckan på min spis och trycka den fram och tillbaka
utan att öppna luckan,
då ser man lätt om kakan är färdig, eller om det svajjar i mitten på den.
Det är ett bra knep, då man helst inte ska öppna luckan när man gräddar
en tårtbotten. Risken är då att den faller ihop om den inte är klar.

Mina tårtor fyller jag med hallon, marzankräm, grädde och så penslar jag botten med
sockerlag med te.x rom i.

Ha en trevlig kväll!


Kommentarer

Postat av: Anna B

Publicerad 2011-10-11 16:48:01

Supergulliga ugglor :)I mitt tårtbottenrecept har jag 1 dl kokande vatten, den misslyckas aldrig :)

Postat av: carro

Publicerad 2011-10-11 20:37:10

Oj! Jättesöta ju!! Kram

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-10-11 21:37:59

Men du är så otroligt bäst!

Hade också velat vara på det kalaset :)

Och Cupcake-ugglorna var heeeeelt gudomliga!!!

KRAAAAM!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela