lillafavoriten

22 September 2011

Publicerad 2011-09-22 20:51:44 i Allmänt

Sockerblommor Del 1. :)

Fick en bit sockerpasta av en väninna. Testade att göra några rosor,
det var inte såå svårt, men pastan hade blivit liiite för torr, så bladen
ville spricka lite där jag hade tunnat ut den som mest.
Men det var jätteskoj att sitta och snurra och fixa.
Är det nån som brukar göra egna?
Jag är helt ny i sockerpasta-träsket, och mottager gärna tips och
ideér! :)



I mitt förra inlägg om Dröm-baket, så hade jag av någon konstig anledning
skrivit att det skulle vara margarin i degen.
ALLTID smör. Aldrig margarin.
Var jag fick det ifrån det vette sjutton. Jag bakar alltid med smör. :)

Längre inlägg än så blir det inte idag.
För jag har inte bakat idag. ;)
Men imorgon borde jag hinna nåt...


:)


kram !
/L

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2011-09-22 22:05:15

Min bagerska;)

Bakat några tårtor med sugar paste och då skulle jag vilja ha en sån där kavelmaskin som the cake boss har! ;) tyckte det var roligt att jobba med och lätt att släta till..hel impad att du hinner baka och stå i! Puss på dä

Postat av: Veine

Publicerad 2011-09-22 22:44:03

Wow - seriously - you should go out on your own - that is not easy to do beautifully - which you did first try - I fully expect you to open a bakery soon :)

Postat av: Läna

Publicerad 2011-09-22 22:56:10

Elin: sockerpastan var enkel att kavla! :) mycket bättre än marsipan. Nästa gång du kommer så tar vi en bak-dag med barnen!!!



Veine: really?! ;) you're to sweet! :) men tack!

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-09-23 14:44:09

Men du är så bäst!

Vad väldans vackra rosor!

Blommorna bakom ser också fina ut, av det man ser :)

Tycker däremot inte om dessa silverkulor, för det blir så dyra tandläkarräkningar :)

Men fint är det!

KRAAAAAMAR TILL ER!!!

Postat av: Lina

Publicerad 2011-09-23 15:08:52

Gillar din sida skarpt, du gör sånna mästerverk!!



Du finns nu i min favritlista på bloggen!! :)



Kram*

Postat av: Ylwa Strömgren

Publicerad 2011-09-25 08:52:50

Hej!

Sugerpaste är min favorit. är den lite för torr tillsätter du lite vatten, är den hård att arbeta med så slänger du 500gr i micron i 10sekunder så är den smidaig igåen. när man kavlar ut en sockerpasta använder man oftast potatismjöl,en del använder florsocker. sockerpasta på en tårta som inte skall ätas direkt måste fodras beroende på märke.

Postat av: Läna

Publicerad 2011-09-25 10:49:06

Tack ylwa!! :)

Jag har förstått att man måste sätta typ smörkräm på tårtan om man ska ha sp. Men var gömmer man då grädden?! :)

Då måste den ju in mellan bottnarna förstås, men där har man ju en massa annat. :)



Ska testa att mjuka upp sp jag fick!

Tack igen!

:)

/L

Postat av: Marias cupcakes

Publicerad 2011-09-25 21:44:16

Hej!

Använder oxå alltid smör när jag bakar, iaf tills nyligen. Det är ju slut på smör överallt så blev tvungen att använda margarin...!

Postat av: Ylwa Strömgren

Publicerad 2011-09-25 23:32:10

Jag bruckar spackla tårtan med hårt vispad grädde, sen när jag kavlat ut locket så smörar jag den med smörkrämen eller flytande margarin.Fungerar perfekt! har aldrig haft en "svettig" tårta tack vare det.

Ps.... bilder på tårtor jag gjort finns här : http://www.facebook.com/media/set/?set=a.5194802209.5480.515037209

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela