lillafavoriten

20 September 2011

Publicerad 2011-09-20 21:06:06 i Allmänt

Nu startar vi upp bak-verksamheten igen efter ännu en helg! :)
Idag har jag bakat Drömmar.
Jag har aldrig lyckats så bra som idag om jag får säga det själv! ;)
Det är lite knepigt med småkakor ibland. Man kan inte slarva med
måtten när det är kak-bak. Det är viktigt att det blir precis när det är
sånna här små godsaker det handlar om.

Det här receptet kommer från min faster Ella.
Jag minns att hon ofta bakade och det doftade så hemtrevligt i huset.
Jag kände mig hemma där.
Jag var inte mer än kanske tio år när hon lärde mig att baka dessa
drömmar, och jag glömmer aldrig att hon sa:
"Ja, antingen så blir det drömmar eller så blir det mardrömmar." :)

Idag blev det ljuva drömmar för min del, men det kanske är så att jag
har min alldeles egna ängel i himlen som ser till att det blir så... :)


Fasters Drömmar:
210 g margarin (smält och låt det börja stelna)
200 g florsocker

Vispa ihop till en fluffig massa.

Tillsätt:
Knappt 3 dl vetemjöl
1 msk äkta vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt

Degen ska inte kladda, men ändå ta ihop och kännas luftig.
Rulla till bollar och grädda i 150 grader ca 10-15 minuter.




Har även bakat Oreos idag.   .
Det är tänkt att det ska bli dekorationer till cupcakes som Alma vill
ha på sitt kalas. Och det måste hon ju få... :)
Smaken påminner om sånna här chack-rutor som mamma gjorde när
jag var liten. Det ska egentligen vara en fyllning och så ska man
sätta ihop två kakor, men det uteslöt jag då det ska vara dekorationskakor.
Återkommer med bildbevis efter kalasandet. ;)



Hoppas att ni lyckas med era kak-bak!
Jag vill verkligen inspirera Er till det!

kram!
/Lena

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2011-09-20 22:41:27

Dessa drömmar måste jag testa, det såg bara fööör gott ut!!



Kram*

Postat av: Jossi

Publicerad 2011-09-21 08:29:43

Gud vad du är duktig å klart du inspirerar, jag blev så inspirerad att jag bakade Nougatkakan i går, gud vilket enkelt recept, tack! :)

Kram på dig fina du!

Postat av: Läna

Publicerad 2011-09-21 10:16:37

Gaaaah!!!

Jag ser att jag har skrivit margarin i receptet!!!

Det SKA förstås vara SMÖR!!! alltid smör!!



Lina: ja, gör det! Se bara till att degen inte är kladdig, då flyter kakorna ut under gräddningen.



Jossi: så glas jag blir! Visst är den löjligt enkel att göra, och ack sååå försvinnande god! :)



Kraaam, kul att Ni lämnar ett avtryck efter er. :)

/L

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-09-21 14:57:36

Kära svägerska!

Du är så bäst!

Jag såg bilden, och for tillbaka minst 30 år (hua vad gammal jag känner mig nu) :)

Min farmor bakade alltid drömmar, och dom smälte när man la dom på tungan.

Kan tänka mig att det är samma med dessa.

Precis som du sa så luktade det ljuvligt och hemtrevligt...mmmmmm...

Måste verkligen testa att baka dessa!

KRAAAM!!!

Postat av: Kerstin H

Publicerad 2011-09-21 19:25:51

Åh, så smaskiga dom ser ut! Min mamma älskade att baka och bakade alltid drömmar till jul.

Postat av: Anna B

Publicerad 2011-09-23 11:09:20

Det var de absolut godaste drömmar jag någonsin har ätit !

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela