lillafavoriten

Cupcakes 23 januari 2012

Publicerad 2012-01-23 13:21:37 i Allmänt

Efter en jobbarhelg är det skönt med lite egentid! Förutom tvätt och allt det där vanliga så har jag faktiskt hunnit med lite bak. Fick en fin uppsättning med cupcakes-formar i silikon av min kusin Anneli i julklapp. :) Till formarna följde en liten bok med massor av olika variationer på cupcakes. Idag har jag alltså testat en av dessa.
Det jag tycker är allra bäst är att dessa cupcakes inte är större än en munsbit! Perfekt om man vill bjuda på mer än en sort. Sen är det så fiffigt att man inte behöver smörja formen eller nåt, den lossnar hur enkelt som helst utan att kakorna förstörs. :)

BananCupcakes med Chokladganache

1/2 banan
1 msk crème fraîche
1 1/2 dl vetemjöl
1 krm salt
1/2 tsk bikarbonat
1 krm kanel
1 dl strösocker
75 g mjukt smör
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader
Rör ihop vetemjöl, salt, kanel och bikarbonat i en skål.
Häll strösocker och smör i en annan skål. Mosa bananen och rör ihop den med crème fraîche. Vispa med elvisp tills det blivit poröst.
Knäck det första ägget och vispa. Tillsätt det andra ägget och vispa väl.

Sikta nu ner mjölblandningen och vispa 2-3 minuter med elvisp.

Fyll formarna med 2/3 smet och grädda 10-20 minuter beroende på storlek.

Chokladganache
100 g mörk choklad
1 msk vispgrädde
75 g mjukt smör
1 1/4 dl florsocker

Hacka chokladen grovt, smält i vattenbad. Rör ner grädden eftersom. Låt svalna 5 minuter.
Vispa smör och florsocker krämigt med elvisp. Vänd ner chokladsmeten lite i taget. Kyl ner ganachen tills den stelnat till smörkrämskonsistens och kan spritsas.

Spritsa på avsvalnad kaka.


Eftersom att det i morse var -24 grader här så passade jag på att göra dagens cupcake-tema till "vinter". Fint, va? :)

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2012-01-24 08:34:04

Åh vilka läckerheter... Dom blev gooode mycket snyggare än mitt försök att göra cup-cakes...



Tur att det är lite mildare idag, men jag passar ändå på att frosta av frysen...



Kram*

Postat av: Läna

Publicerad 2012-01-24 13:03:41

Tack!

Det syns inte på bilden hur små och söta de är.

Alldeles perfekt till kaffet! :)

Kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela