lillafavoriten

Chocolate gingerbread cookies

Publicerad 2012-12-14 14:00:38 i

En lite modern variant av julkaka, som är enkel att göra. Har man en köksassistent så är det fort gjort.
Men det funkar förstås bra utan assistent om man inte har en sån. :)

I assistenten/elvisp (vispa luftigt)

125 g rumsvarmt smör
1 dl mörk sirap
1 dl mörkt muskovadosocker
1 tsk färsk riven ingefära

Tillsätt och arbeta in;
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 krm nejlikor (malda)
1 krm muskotnöt
1 tsk ingefära (torkad mald)
3,5 dl vetemjöl

Tillsätt sedan
200 g grovt hackad choklad och arbeta in i degen.

Lägg ut en bit plastfolie och lägg degen på längden. Rulla ihop och forma till en lång korv. Låt stå i kylen en timme.

Ta 0,5 dl råsocker och häll upp på ett fat. Rulla 24 bollar av degen och rulla varje boll i råsockret.
Lägg på plåt och grädda i 175 grader i ca 14 minuter.

Råsockret för att det blir en härlig "kristallig" yta på kakan! Sen gör chokladen sitt också, såklart! :)

Jag använde mig av ljus sirap och vanlig torkad ingefära, och det funkade bra! :)

Om du vill ha en Lilla Favoriten-kalender av mig, så skriv upp dig på kommentarerna, namn och mail så lottar jag ut några framöver!

Lycka till!
/L

Kommentarer

Postat av: Cecilia

Publicerad 2012-12-14 14:50:15

Klart jag vill ha en fin kalender av dina bakverk vännen! Kram

Postat av: Annika.G.

Publicerad 2012-12-14 17:21:59

Vilka smaskiga kakor, klart det vore kul med en kalender.

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-19 13:30:04

Jag får för mig att jag skulle bli en gnutta lyckligare med din kalender! ;) Såklart jag vill vinna.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela