lillafavoriten

Pepparkaksknäck

Publicerad 2012-12-16 10:35:56 i

Jag hade inte tänkt göra knäck iår, men det går lixom inte att låta bli. Det hör till julstöket på nåt vis. Och fort går det också. Jag vet att det råder delade meningar om just det, men jag har ett knep!
Min väninna Anna har lärt mig att koka på full värme, det kokar faktiskt inte över. Då använder jag mig av min järngryta, vill jag påpeka. Den har ju höga kanter. Sen kan man väl aldrig påpeka nog många gånger att detta är ett julbak som man bör göra utan barn i närheten då det är vansinnigt hett.

Jag brukar ställa upp formarna nära varandra på en plåt innan jag börjar koka smeten som består av:

3 dl grädde
3 dl socker
3 dl sirap
Och en msk pepparkakskryddor

Låt koka tills termometern visar 120 grader, sen är det bara att fylla formarna och vänta på att det ska svalna!
Vad tycks om min söta nya tomteburk?
Den är tre-i-en. :)
Love it!

Glad tredje advent!
/Lena

Kommentarer

Postat av: fridasfunderingar.blogg.se

Publicerad 2012-12-22 11:18:58

Det såg också väldigt gott ut! Men tomteburken tar nog priset som sötast! :D

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela