lillafavoriten

Mjuk pepparkaka med lingonsylt

Publicerad 2012-11-14 20:50:54 i

Alltså, jag kan känna lite såhär;
Ska jag ändå baka så kan jag lika gärna göra det ordentligt! :)
Här är ett recept på min svärmors fantastiskt goda sockerkakor, men som jag nu har smaksatt som pepparkaka. Denna sats räcker till tre formar!


Vispa vitt och pösigt;
6 ägg
6 dl socker

Smält 200 g smör
Värm sedan 2 dl mjölk med smöret

Sikta i;
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2-3 msk pepparkakskryddor (efter smak)
Lingonsylt

Tillsätt vätskan och rör smeten smidig.

Fördela i tre sockerkaksformar, grädda i 175 grader tills provsticka inte blir kladdig.

Jag har provat att baka denna helt mjölkfri och det blir också gott! :)
En enkel variation på sockerkakor är att byta ut ströbrödet mot tillexempel kokos eller flagad mandel, det blir helt olika smaker fastän smeten är densamma.

Lycka till! :)
/Lena

Kommentarer

Postat av: Sara M

Publicerad 2012-11-14 21:30:30

Kan du lägga upp nåt recept på det som bjöds på kärnhuset idag? Var typ som kokosbollar. Supergott!!! :)

Postat av: LenaJL

Publicerad 2012-11-14 22:01:00

Sara; så roligt att du gillade dem! :) Om du kikar på inlägget från 3 november 2011 har du receptet där! :)
/Lena

Postat av: Linda B

Publicerad 2012-11-14 23:30:24

Mmmmmm...smaskens! :)
Sockerkaka är liksom aldrig fel.
KRAAAAAAM

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela