lillafavoriten

Praliner

Publicerad 2012-11-21 22:37:04 i

Har testat att göra egna praliner.
Det var lite pilligt, men det var väldigt kul, och med lite fantasi kan man ju variera pralinerna i oändlighet!

Jag har köpt små fina pralin-formar på A-färg och tapet här i Arvidsjaur.
För övrigt har de massor av fina bak-grejer för alla som har det här intresset.

Jag började med att temperera chokladen. Det gör man för att chokladen ska hålla sig bra i rumstemperatur, men det förklarar jag en annan gång.
Sen fyllde jag formarna, för att sedan direkt hälla ut överflödet igen, så att det bara blev ett tunt skal inuti.
Ställ in i kylen, och låt det stelna.
Sen fyllde jag med vanlig nutella-kräm.
På bilden ser man hur jag satte fyllningen på ena sidan först. Sen drog jag den med baksidan av en sked för att inte få luftbubblor i.
Lämna någon millimeter upp till kanten på formen.
Sen tog jag lite av den tempererade chokladen och gjorde ett lock.

In i kylen tills de kallnat.
Tadaaaaaa!
Fin gå-bort-present, visst?! :)

/L

Kommentarer

Postat av: Sara Nilsson

Publicerad 2012-11-22 17:23:31

Ja, det är verkligen en trevlig butik!!
Jättefina blev de ju, nu blev jag sugen på att testa!! Kraaam!

Postat av: LenaJL

Publicerad 2012-11-23 08:28:40

Do it! :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela