lillafavoriten

Maränger & chokladkaka

Publicerad 2012-09-15 18:44:33 i

Det blev en omgång maränger idag igen. Hjälp så gott det är! Sådär lagom sega... Mmm!
Försökte mig på att göra hjärtan men det krävs nog lite träning. Haha.
Såhär gör man iallafall;

3 äggvitor
1 dl socker
1/2 krm ättiksprit

Vispa tills smeten är fast och sitter kvar i bunken om du vänder den upp och ner.

Tillsätt ytterligare 1 dl socker och vänd ner det i smeten.
Grädda i 100 grader tills marängerna släpper från bakplåtspapperet. (ca 45 minuter)


Gjorde även en chokladkaka då mamma, pappa och min syster kom på middag idag.
Såhär gjorde jag den;

Smält 100 g smör med 100 g 70%- choklad.
Medan det smälter så vispar man 2 ägg fluffigt med tre msk sukrin.
Tillsätt 1 tsk vaniljpulver.
Rör sen ihop allt.
Häll i en ugnsfast form och grädda på 225 grader i 6-8 minuter. Servera den avsvalnad med grädde.


Jag bakar ju väldigt mycket och det är oftast det jag skriver om här.
Imorgon ska jag bjuda på något mer matigt tror jag. :)

God kväll!
/Lena

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2012-09-15 19:50:47

Ljuvliga maränger! Jag är helt värdelös på det... Hur kan man misslyckas med 2-3 ingredienser? Är ättikspriten nödvändig? Har gjort dem utan.
Ska jag måsta prova igen...? Sist svor jag att aldrig mer försöka. Men det är ju så gott :-)
Kram

Postat av: LenaJL

Publicerad 2012-09-15 20:15:03

Haha!
Jag brukar alltid använda ättikspriten, och det brukar lyckas. ;) Testa det så kanske du får härligt sega och goda maränger!
Jag brukar slå av ugnen när de är färdiga, men sen låta plåten stå kvar i ugnen tills den svalnat.

Lycka till, och skicka ett bildbevis sen! :)

Postat av: Frida

Publicerad 2012-09-15 20:34:49

Alltså inte vet jag, men nog såg det där helt klart ut som hjärta! <3

Postat av: Linda B

Publicerad 2012-09-16 00:21:37

Asså såååååå gott det ser ut! Och jag håller absolut med Frida...ser definitivt ut som hjärtan! Go-hjärtan! Som du! :)
KRAM

Postat av: LenaJL

Publicerad 2012-09-16 07:29:34

Haha, nja inte vet jag. :D Vänta bara när jag har gjort det ett par gånger till! ;)

Kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela