lillafavoriten

Äppelmos

Publicerad 2012-09-18 20:45:18 i

Äpplen från storebror och hans familj i Sthlm. :)
Jag fortsätter mitt hamstrande inför vintern.
Idag har jag gjort äppelmos, och det har jag aldrig ens smakat. Haha.
Min mamma har alltid gjort egen äppelmos så varför jag aldrig har smakat kan jag då inte ens förstå själv.
Det var ju faktiskt ganska gott! ;)

Gjorde enligt vår kokbok.
Kokade skalade och kärnade äpplen i lite vatten tills de var mjuka.
Sen körde jag med elvispen så den blev slät. Avsmakade med socker.
Klart!

Den fina skärbrädan har min pappa gjort till mig! :)
Kan väl vara värt ett litet avtryck, va? :D

/L

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2012-09-18 22:24:58

Hej!!

Jag har också funderat på att koka äppelmos... Har gjort en laddning vinbärsgelé, ska göra en till...

Vilken underbar bräda... Tar han beställningar?? :)

Postat av: Annika.G.

Publicerad 2012-09-18 22:36:29

Det är underbart med eget hemmagjort äppelmos och sen så nyttigt på köpet.

Postat av: Linda B

Publicerad 2012-09-22 15:09:02

Men han är ju SÅ toppenbra svärfar! :-D
Den är verkligen superfin!
Har du aldrig smakat äppelmos?
Det var då värst :-)
Supersmarrigt tycker jag!
Man kan göra såååååå mycket gott med äpplen.
Vi ska avlasta grenarna hos grannarna idag och göra paj till ikväll :-)
KRAAAAAAM

Postat av: Anki

Publicerad 2012-09-23 11:59:28

Hej Lena!
Ett tips: Lägg mandelbiskvier i botten i en dessertskål el liknande. Lägg på äppelmos och sedan grädde. En dansk populär efterrätt som faktiskt är jättegod (tycker jag i alla fall.) Prova!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela