lillafavoriten

3 November 2011

Publicerad 2011-11-03 20:19:44 i Allmänt

Häromdagen bakade jag ett bröd till en vän.
Det är en filmjölkslimpa som man bakar i långpanna utan att jäsa
innan. Blanda ihop, bred ut i långpanna, grädda och den är klar!
Håll i hatten, en kopp varm choklad eller en kopp kaffe till denna är
helt rätt såhär på hösten.
Minns att mamma bakade denna när vi var små, och receptet kom
från grannen som heter Annika. Hon är också en riktigt bak-mamma
så hon får en extra varm hälsning idag. :)

Annikas filmjölkslimpa:
1 liter filmjölk (rumsvarm)
4 dl sirap
1/2 påse brödkryddor
1 kg rågsikt
6 tsk bikarbonat
Russin om man vill

Rör ihop smeten pch bred ut i bakplåtpappersklädd långpanna.
Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter.
Den ska vara mörk och det ska inte fastna nåt på en sticka.

Perfekta presenten! :)



Detta är en vintersallad som man serverar varm till en god vaniljglass.
Det är blandannat mandel, hasselnötter, vanilj, fikon, stjärnanis,
kardemumma och en massa annat gott... :)




Idag har jag och Rebecka bakat faster Ellas recept på kokosrutor,
eller mums-mums som de också kallas ibland.
Har inte bakat dessa sedan jag skaffade min KitchenAid, men OM
man har någon slags bästis i köket så är detta bakverk lätt som en plätt!
Här följer receptet!

Fasters kokosrutor:
1 äggvita
4 1/2 dl socker
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 msk potatismjöl
2 1/2 msk gelantinpulver
1 1/2 dl kokande vatten
1 1/2 dl kallt vatten
1 påse kokos
2 msk o´boy

Vispa sönder äggvitan i en skål.
Häll i socker, flor- vaniljsocker, och potatismjöl och blanda.
Lös upp gelantinpulvret i hett vatten, vispa sedan ner det kalla
vattnet i detta utan att det klumpar sig.
Häll gelantinblandningen i skålen och vispa alltsammans med elvisp
eller maskin i ca. 20 minuter.

Bred ut massan i smord långpanna och ställ den i frysen tills det stelnat.
Blanda kokos och o´boy, värm blandningen och häll ut på smörpapper.
Skär sockermassan i fyrkanter och rulla i kokosblandningen.

:)

Jättegott!



Håll till godo vänner, och lämna gärna ett avtryck!
Det är så kul att se vilka som kikar in. :)

kram!
/L

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2011-11-03 21:27:37

Jag är en trogen läsare av din bakblogg:) såå kul å inspirerande. Älskar dina statusuppdateringar hihi

Postat av: Carro Nordén

Publicerad 2011-11-03 21:33:33

Jag läser och blir inspirerad (åtminstone tänker jag mer på att baka nu...) -å vilka fina bilder Lena! I helgen blir det kanske ett försök på Annikas filmjölkslimpa!



Kram!

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-11-03 22:15:01

Mamma brukade också baka den limpan.. fast den kallas för "långfilslimpa" Den innehåller nästan samma saker, och den ser precis likadan ut.. :)

Jag har inte lyckats göra så fina mums-mums som du sedan jag bakade dom med dig för länge sedan.. :) dom fastnar bara och blir "klet klumpar" med kokos & oboý på.. :) du är så duktig.. :D



Postat av: Läna

Publicerad 2011-11-03 22:18:56

Anneli, vi tar en bakdag igen! Innan jul? :)

Jag ska visa dig knepen. ;)

Dom har jag ju lärt mig från din mamma. <3



Kraaaam!

Postat av: Lina

Publicerad 2011-11-03 23:18:40

Jag brukar också baka filmjölkslimpa, fast inte i långpanna utan avlånga formar... Smart med långpanna, då blir det ju mera... ;)



Ikväll har vi haft bageri här hemma... Min Kjell fyller år på lördag... Det är alltid roligt med bakning och matlagning...



Kram*

Postat av: carro

Publicerad 2011-11-04 07:23:31

Bakade kolabullarna igår, så mig lyckas du inspirera med dina verk! Fast det höll på att bli knäckbullar... :-)



Älskar den där limpan!

Minns att det fanns nåt som kallades för ponnylimpa, men det kanske är nåt helt annat?



Kram

Postat av: Helen

Publicerad 2011-11-06 18:56:43

Postat av: Helen

Publicerad 2011-11-06 18:57:21

Super god limpa !!!!

Postat av: helena

Publicerad 2011-11-06 20:33:07

Å dessa gjorde man när man va ung å fy så goda ,måste pröva igen

Postat av: Linda B

Publicerad 2011-11-06 22:46:31

Män du ä så bäst!!! :)

Vilka fina bilder och idéer!

Den limpan gjorde min farmor, och den är såååå god...och enkel...men enklast är oftast godast!

Vet inte om jag ens vågar mig på att göra mums-mums...men finns det några så kan jag gärna äta dom i jul ;)

KRAAAAM!

Postat av: Viktoria - Pinkpastry

Publicerad 2011-11-12 07:48:14

Tack snälla för alla dina fina kommentarer. I helgen kommer jag att publicera en "steg för steg" guide om hur du doppar dina cake balls. Ska bara skriva ihop den först, så då hoppas jag att du får svar på dina frågor. Stor kram!

Postat av: Sanna U

Publicerad 2011-12-20 13:41:31

Filmjölkslimpan var suuuuupergod!! :-)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela