lillafavoriten

Potatisbakelser

Publicerad 2012-05-27 21:32:38 i Allmänt

Jag vill börja med att gratulera min mamma på morsdag!
Hade inte möjlighet att åka och träffa henne, och på ett sätt var det lite bra. Jag har gjort många tårtor sista tiden, och jag hade inte kunnat åka dit utan tårta på morsdag. :)

Imorgon åker jag på kurs med jobbet. Blir borta i tre dagar, och det är en kurs där vi själva står för matlagning och innehållet under dagarna.
Jag åkte på att fixa efterrätten till vårt mat-tillfälle. :)
Tänkte först på en tårta, men som sagt... Inte så inspirerad på det just nu.
Det fick bli falska potatisbakelser.
De känns ganska lyxiga, och de smakar som att de är svårare att göra än vad de faktiskt är. Om ni förstår vad jag menar. :)

Gör så här:
Rör smör och socker vitt och pösigt.
Tillsätt äggen. Rör sist i mjöl, bakpulver och mjölk.
Grädda på 200 grader i ca 10-15 minuter.

Smörkräm:
Rör smör, vaniljsockr och florsocker smidigt.
Tillsätt marsankrämen.
Bred på kall kaka.

Riv över mandelmassa och pudra över kakaon.

Jag fryser in kakan en timme eller så innan jag skär bitarna. Blir snyggast så!

Lämna gärna en kommentar, det är ju så roligt! :)
Trevlig kväll!
/L

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2012-05-27 21:40:40

Dom där är ju jättegoda... Men ingenting för figuren... :/



Kram*

Postat av: Anna T

Publicerad 2012-05-27 21:42:25

Det vattnas i min sockertarm! Mums filibabba, måste nog baka lite i veckan!

Postat av: Läna

Publicerad 2012-05-27 21:59:20

Lina: Tell me about it! Jag går på lchf, så det är bara frågan om att baka, inte smaka! :/



Anna :

Men kom förbi å tjuvsmaka! :)



/L

Postat av: Linda B

Publicerad 2012-05-27 22:41:34

Ååååhhhh så himla jättegoda dom såg ut!!!

Måste nog testas.

Men du...måste det vara Norrmejerier smör och mjölk?

Blir så snabla långt till affären då för oss 08:or ;)

Kan ni ta med er lite sånt i sommar tro?

Hehe...

KRAM!

Postat av: Läna

Publicerad 2012-05-27 23:12:15

Det funkar nog bäst med norrmejerier, Linda! ;)

Men det kanske kan finnas nåt som funkar nästan lika bra!

Kan kolla upp det om du vill... ;)



Kram!

Postat av: Annika

Publicerad 2012-05-28 08:58:49

Åh de där är verkligen goda! Har aldrig gjort de själv, men min syster brukar göra dem, yummie :)

Postat av: Carina

Publicerad 2012-05-30 19:30:09

Jag måste yttra mig att den smakade helt delikat. Det var så gott att man fick ta två! Tack Lena för ditt godfika och trevliga dagar :) kram / Carina

Postat av: Läna

Publicerad 2012-05-30 20:28:56

Tack själv Carina och välkommen till min sida! :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela